Scurte povestiri Zen


  • Într-o seara de toamna, ceata groasa invaluia aproape in intregime râul. Un calugar si un tanar novice se pregateau sa-l traverseze cu o barca usoara. Valurile erau galbene si tumultoase si incepuse sa bata un vant puternic.
    – Maestre, n-ar fi mai prudent sa amanam vizita pe maine? Am putea manca o mana de orez si am dormi in ramurisul acela inalt pe care il zaresc acolo.
    Maestrul pastra tacerea. Atunci ucenicul s-a resemnat, a urcat in barca si a inceput sa vasleasca in tacere, cu inima ingrijorata. Au trecut zece minute care i-au parut o ora.
    – Maestre! Maestre! Priveste acea barca ivindu-se din ceata! Vine direct spre noi! Ne va ciocni, ne va sparge barca si ne vom duce direct la fund! Luntrasul asasin doarme nepasator! Daca as pune mana pe el i-as trage una cu bastonul…
    In momentul ciocnirii, un val salvator sau o miscare abila a calugarului a indepartat pericolul si cele doua barci si-au continuat neatinse drumul.
    – Ai vazut ce era in barca, Kasuko? a intrebat calugarul zen.
    – Da, maestre, forma care mi se paruse a fi un om era un sac cu grane.
    – Spune-mi, Kasuko, impotriva cui te-ai maniat?
 
  • Cuvantul „apa” nu potoleste setea.
    -Rostirea numelui ascunde natura obiectului.
    -Un singur lucru este cert: totul trece. Un singur lucru este constant: schimbarea. Un singur lucru exista: clipa de fata.
  • Un maestru zen se plimba pe strada, cand un om a iesit brusc dintr-un gang si cei doi s-au izbit puternic unul de celalalt. Strainul si-a iesit din minti de furie. Maestrul a facut o mica plecaciune, a zambit amabil si i-a spus:
    – Prietene, nu stiu care dintre noi este raspunzator de aceasta intalnire brusca. Nu am intentia sa-mi pierd timpul facand investigatii in aceasta directie. Daca a fost vina mea, imi cer iertare. Daca a fost vina ta, considera-te iertat.
    Dupa care a zambit din nou si si-a vazut de drum.
  • Înainte de iluminare: gateste mancare, spala vasele. Dupa iluminare: gateste mancare, spala vasele.
  • Am cautat toata ziua, dar nu am gasit nici o dovada ca va exista o zi de maine.
  • Acum pare sa fie o perioada la fel de buna ca oricare alta.
  • Cine rade de propria sa prostie are o sursa constanta si vesnic noua de amuzament.
  • Ridica-ti mana si ciocaneste usor in cerul noptii. Apoi asculta!
  • Viitorul care abia a sosit a avut o scurta intalnire cu trecutul din care a rezultat un moment prezent efemer.
  • Nu are nici un rost sa te uiti catre sud, daca gandurile tale sunt orientate catre nord.
  • Daca iti doresti reintoarcerea aceluiasi vis, nu mai lasi loc pentru un alt vis.
  • Iubirea trecuta: doar amintiri. Iubirea viitoare: doar fantezii. Iubirea adevarata: doar ACUM.
  • Un cuplu de tineri casatoriti a intrebat: „Ce sa facem ca dragostea noastra sa dureze?”
    „Iubiti impreuna alte lucruri.”
  • Un vizitator dezamagit l-a intrebat pe Maestru: „De ce sederea mea aici nu a avut nici un rod?” „Poate ca ti-a lipsit curajul sa scuturi copacul!”
  • Un calator ostenit s-a asezat la umbra unui copac fara sa stie ca acesta era un copac fermecat, care putea indeplini orice dorinta.Cum statea el asa pe pamantul tare s-a gandit cat de placut ar fi sa se odihneasca intr-un pat moale. Pe data patul a rasarit alaturi.Uluit, omul s-a intins in pat, spunandu-si ca s-ar simti in culmea fericirii daca o tanara i-ar masa picioarele intepenite. Pe data o fata a aparut si a inceput sa ii maseze picioarele intr-un chip nespus de placut. „Mi-e foame, si-a spus omul si ar fi strasnic sa mananc ceva chiar acum.” A aparut pe data o masa incarcata cu tot soiul de bunatati si calatorul s-a ospatat pe saturate. I se inchideau ochii de vin si de oboseala. S-a lungit, asadar, pe pat, gandindu-se la minunatele intamplari din ziua aceea.
    „Am sa dorm un ceas – doua. Numai sa nu treaca pe aici vreun tigru, in timp ce dorm.” Tigrul a iesit ca din pamant si l-a sfartecat.

sursa-aici