7 sfaturi pentru cei care vor să-și ia atenția înapoi


Continua distragere a atenției copleșește sufletul

Atenția este cea mai importantă resursă pentru oricine își petrece majoritatea timpului în fața unui ecran. Nu întâmplător, prima dintre cele 79 de teze despre tehnologie ale lui Alan Jacobs este că totul începe de la atenție.

Este vital să ne întrebăm ce merită și ce nu merită atenție, și asta pentru că lucrăm cu o resursă finită, care poate fi investită cu folos sau risipită, la fel ca banii. Alocarea atenției devine esențială pe măsură ce tehnologia facilitează fragmentarea ei.

Într-unul dintre cele mai bune eseuri publicate anul trecut, influentul autor britanic Andrew Sullivan descrie felul în care fluxul neîntrerupt de știri, statusuri și notificări copleșește sufletul uman: „Întreruperile sunt adesea plăcute, pentru că, de obicei, ele vin de la prieteni. Distragerile ajung în creierul tău conectate la oameni pe care-i știi (sau crezi că-i știi), asta e partea genială a rețelelor de socializare. Din primele etape ale evoluției, oamenii au fost neobișnuit de pasionați de bârfe, de unde și nevoia de a fi la curent cu știrile despre prieteni și familie, pe măsură ce rețelele de socializare s-au mărit. Am fost atrași de informații cu același nesaț ca de zahăr.”cccAnalogia cu zahărul este folosită și de Matthew Crawford, care crede că distragerea atenției este un fel de obezitate mentală. La fel cum industria alimentară exploatează apetitul pentru zahăr, mass-media folosesc noile tehnologii pentru a difuza stimuli irezistibili pentru psihicul uman. Cei mai puțin tehno-sceptici vor spune că nu tehnologia e problema, ci lipsa de moderație a utilizatorilor. Unii oameni nu pot să nu-și verifice feed-ul de Facebook, la fel cum alții nu pot să-și refuze o înghețată.facebook-tablet-logoEste limpede că cei care nu-și controlează impulsurile sunt mai vulnerabili, dar există destule articole care stau mărturie că până și cei mai cumpătați dintre noi au dificultăți în a-și proteja atenția de distragerile și distracțiile inerente tehnologiei moderne.

Tony Schwartz, unul dintre autorii clasici ai literaturii privind productivitatea, recunoștea că el însuși a devenit dependent de Internet: Dependența este acea atracție nestăvilită către o substanță sau o activitate, care devine atât de compulsivă încât deranjează viața de zi cu zi. După această definiție, aproape toată lumea este mai mult sau mai puțin dependentă de Internet. Această dependență a înlocuit munca în sine în topul dependențelor acceptate social.

Genul ăsta de ieremiadă nu este nou. Gânditorii iluminiști asociau lipsa atenției cu degradarea caracterului moral al unei societăți, dar subiectul era academic la acea vreme. Astăzi, oricine are un smartphone simte tensiunea constantă dintre atenție și distracție, și nevoia de a-și lua atenția înapoi.

7 sfaturi pentru cei care vor să-și ia atenția înapoi

După toată teoria despre atenție și distracție,iată șapte sfaturi practice pentru „defragmentarea” atenției:

1. Nu lăsa e-mailurile să-ți întrerupă ziua.
Nicio altă activitate nu consumă mai abitir timpul și atenția destinatarilor, așa că limitarea timpului pierdut citind/scriind e-mailuri este jumătate din bătălia pentru productivitate. Cea mai eficientă metodă de a procesa e-mailurile este să le verifici doar de două sau trei ori pe zi. Aceste reprize de 15-30 de minute pentru cititul și răspunsul la e-mailuri eliberează restul orelor pentru activități cu o valoare adăugată mai mare.

Dacă ai șefi sau colegi cărora știi că e necesar să le răspunzi cât mai repede, poți să faci o excepție, folosind etichetele de tip VIP ale aplicațiilor, pentru a primi notificări.

2. Dezactivează notificările neglijabile.
Notificările sunt de-a dreptul diabolice pentru că fac imposibilă concentrarea pe o durată mai lungă de timp. Simplul bâzâit al unei notificări ne distrage atenția, chiar dacă ne propunem să o ignorăm, pentru că vrem să aflăm cine ce a trimis. Nu există niciun motiv pentru care să lași Facebook-ul sau aplicațiile de știri să te întrerupă constant, așa că o regulă sănătoasă este să dezactivezi toate notificările sonore, cu excepția apelurilor și mesajelor.

white smartphone
Fotografie de Cristian Dina pe Pexels.com

3. Protejează-ți timpul de odihnă.
Pune-ți telefonul în modul Do Not Disturb, lăsând o marjă de o oră înainte să te culci și după ce te trezești, între 23.00 și 7.30, să zicem. Nu ține telefonul la îndemână când dormi. Cititul știrilor și e-mailurilor în pat te face neliniștit, nu productiv.

4. Nu irosi primele 90 de minute ale zilei de lucru.
Acesta este cel mai bun interval pentru a ataca sarcina cea mai importantă a zilei. Dacă folosești prima oră și jumătate pentru sarcini facile, cum sunt conversațiile telefonice sau răsfoitul e-mailurilor, atunci puterea de concentrare va fi deja diminuată când vei ajunge la sarcinile dificile. În Jurnalul de la Păltiniș, unul dintre reproșurile pe care Noica i le face discipolului său Gabriel Liiceanu este că nu are program: „Dacă te lași sunat la telefon la 9 dimineața, înseamnă că nu ai program. Până la ora 12 nu e bine să vorbești cu nimeni.7542152-young-successful-career-woman-holds-her-laptop-and-talks-on-her-mobile-phone

5. Nu face mai multe acţiuni în același timp.
Multitasking-ul este un mit: creierul nu poate procesa mai multe sarcini similare în același timp, așa că le procesează pe rând, dar acest efort de a distribui atenția de la o sarcină la alta consumă energia mentală, lăsându-ne obosiți și stresați.

6. Urmăreşte să apreciezi aşa-zişii timpi morţi.
Rezistă impulsului de a pune mâna pe telefon în timp ce îți bei ceaiul sau aștepți să intri la dentist. Poţi folosi aceste momentele pentru a reflecta, pentru a medita, ceea ce reprezintă un antidot pentru agitaţia și anxietatea indusă de telefoane.

two person holding white and black android smartphones
Fotografie de rawpixel.com pe Pexels.com

7. Păstrează ideile și articolele bune pentru mai târziu.
E mai simplu să le depozitezi într-un loc accesibil și să revii la ele seara sau în weekend, decât să le parcurgi atunci când dai peste ele. Ai nevoie de o aplicație de luat notițe (se poate folosi Google Keep) și una pentru salvat articole (Pocket e foarte bună). Cei care au urmărit să pună în practică sfaturile de mai sus în rutina lor de zi cu zi, știu bine că e mai greu să se pună în aplicare aceste sfaturi decât să se scrie despre ele.

Vorba antreprenorului Derek Sivers: dacă informația ar fi soluția, atunci toți am fi miliardari cu abdomene perfecte. Dar dacă nu evaluezi aspectele care îți consumă atenția, atunci n-ai nicio șansă să ți-o iei înapoi.

sursa-yogaesoteric.net


ccc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.