Mango – Fructul fericirii


Aromat, onctuos și suculent, deliciosul mango este considerat „regele fructelor”. Pe lângă răsfățul culinar pe care ni-l oferă, el are și numeroase proprietăți benefice și curative. S-a descoperit că reduce efectele adverse ale regimurilor alimentare nesănătoase, distruge depunerile adipoase, încetinește dezvoltarea cancerului mamar la șoareci și favorizează tranzitul intestinal la oameni, calmând inflamațiile post-constipație.images (1)

„Fructul fructelor”, „regele fructelor” sau „fructul fericirii”, cum mai este numit fructul de mango, este cel mai popular fruct din lume, existând în aproape o mie de soiuri, în dimensiuni de la cele mai mici, până la cele mai mari de un kilogram. Este un fruct delicios cu o aromă unică care diferă prin formă şi culoare de la soi la soi. Fructul de mango se consumă în stare proaspătă mai mult decât orice alt fruct din lume.

„Mangifera indica”, pe numele său latin, are rădăcini adânc înfipte în pământ, iar frunzele sale nu se usucă niciodată, fiind veşnic verzi. El se poate dezvolta până la 30 de metri înălţime, fiind mare şi stufos, iar florile sale au un miros foarte puternic, asemănător cu cel al florilor de crin. Frunzele sunt roşiatice când sunt tinere şi verzi la maturitate, aducând oarecum cu cele de piersic. Fructele de mango capătă o culoare portocaliu-roşiatică atunci când sunt coapte, fiind dulci şi foarte aromate. Pomii de mango sunt longevivi şi foarte generoşi, putând să rodească chiar şi după ce au atins venerabila vârstă de 300 ani.

Fructul are o mărime variabilă cuprinsă între 10-25 cm lungime, 7-12 cm în diametru şi poate cântări până la 2,5 kg. Copt, este divers colorat, de la galben, portocaliu, până la roşu aprins, iar gustul său este dulce, distinct, undeva între cel al piersicii şi al ananasului.

Bogat în numeroase elemente nutritive şi minerale, cu gustul şi forma sa unică, mango-ul este larg recunoscut şi apreciat. În India, el este considerat fructul naţional, putând fi găsit nu numai în arta şi cultura culinară, ci şi ca motiv pe marginile de brocart ale sari-urilor, pe carpete sau în sculpturile exotice. Fructul de mango este foarte hrănitor, fiind o sursă excelentă de carotină. Un fruct de mango de mărime medie poate oferi până la 15.000 de unităţi de vitamina A care sunt suficiente pentru o săptămână întreagă. Consumul frecvent de mango poate preveni afecţiunile cancerigene. Bogat în vitamina C şi caroten, previne oboseala nervoasă, tensiunea mentală, isteria şi insomnia. Datorită gustului deosebit şi calităţilor care îl recomandă drept remediu pentru mai multe afecţiuni, este unul dintre ingredientele ce alcătuiesc noul curent culinar „super fruits”.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mango-ul poate fi cules de primăvara până toamna, însă cele mai bune fructe de mango sunt cele care se coc la mijlocul verii. În general, fructele sunt recoltate atunci când sunt încă verzi. Cele necoapte au un gust amar. La fel ca şi alte fructe similare, mango-ul necopt poate fi ţinut în pungi de hârtie pentru câteva zile pentru a se coace. Coacerea poate fi mult accelerată dacă în punga de hârtie puneţi un măr sau o banană, deoarece acestea generează în mod natural etilenă, un gaz care accelerează procesul de coacere. Mango-ul copt se păstrează în frigider. Înainte de a-l consuma aduceţi-l la temperatura camerei, pentru a vă bucura de aroma lui unică.

Scurt istoric

Fructul de mango este originar din Himalaya, unde mai cresc şi acum pomi de mango sălbatic. Fructul lor este mic, amar şi tare, făcându-l să fie nepotrivit pentru a fi mâncat. Copacul de mango a fost cultivat în India în urmă cu 4.000 de ani. În secolul al XIX-lea comercianţii au dus acest fruct în India de Vest, Africa, America de Sud, Persia şi Egipt. Acum este cultivat în majoritatea zonelor din India, China, Malaezia, Indonezia, Australia şi India de Vest. Soiurile de mango disponibile în India sunt alphonso, jeengira, dussehri, totapuri, neelam, banganapalli si suvarnarekha.

Beneficii pentru sănătate

Aşa cum este mărul pentru Europa şi America de Nord, aşa este şi mango pentru ţările tropicale, fiind o sursă vitală de mâncare la tropice. Mango abundă în antioxidanţi, fiind sărac din punct de vedere caloric, dar bogat în vitamine şi minerale. Despre mango se spune că face parte dintre acele alimente care protejează cel mai bine fiinţa de îmbătrânire prematură.

Spre deosebire de alte fructe acest „superfruct” conţine o cantitate mare de Vitamina E, este bogat în nutrienţi, fibre, antioxidanţi, vitaminele C (care se află în cantitate dublă în fructul crud), E, B6, K; Cupru, Potasiu, Seleniu, Magneziu, Fosfor, Zinc, Fier, 17 aminoacizi, Omega 3 şi 6, Zinc, pectine, amidon, acizi folici.
Mai rar folosit în dieta zilnică însă cu proprietăţi deosebite, mango prezintă numeroase beneficii asupra sănătăţii: reduce colesterolul, întăreşte sistemul cardio-vascular, reduce fragilitatea vasculară, are un puternic efect antioxidant şi imunostimulator, scade riscul apariţiei cancerului, mobilizează grăsimile, este detoxifiant, ajută vederea, are efecte antistres. Mango mai conţine fitoelemente (componente bioactive) care influenţează pozitiv starea de sănătate şi încetinesc procesul de îmbătrânire.mango(1)

Fructul verde este folosit antiscorbut. În probleme gastro-intestinale fructul necopt cu sare şi miere este folosit în indigestii, dizenterie, dispepsii. De asemenea este folosit în probleme legate de bilă. Întăreşte secreţia intestinală şi fortifică ficatul. Fructul copt este diuretic, laxativ, răcoritor. Înviorează trupul, ajută la redarea poftei de mâncare, întăreşte muşchiul inimii. De asemenea mango-ul copt ajută în cazul „orbirii nocturne” datorată deficienţei de vitamina A, ajută contra mâncărimilor la ochi şi contra uscăciunii ochilor. Coaja de mango este un bun stimulent tonic. Frunzele utilizate sub formă de infuzie sau uscate şi pisate (2 linguriţe pe zi) sunt folositoare în caz de diabet.

Mango este recunoscut pentru conţinutul său de antioxidanţi şi carotenoizi, având un important rol antiinflamator (ajută mult în procesul de vindecare împotriva cancerului), are rol în protejarea creierului şi a sistemului nervos, este un bun protector împotriva razelor solare, benefic persoanelor cu angină, colesterol ridicat, boli de inimă sau acnee.

Acest minunat fruct tropical, denumit pe bună dreptate şi „fructul fericirii”, reprezintă o excelentă sursă de energie şi sănătate. Pulpa unui fruct de mango crud conţine aproximativ 15% zahăr, 1% proteine şi cantităţi semnificative de minerale (calciu, fosfor, fier) şi fermenţi. Fructele de mango au o acţiune directă asupra sistemului nervos central, exercitând, prin conţinutul lor de fosfor şi acid glutamic, un rol protector asupra nervilor. Prin aportul său de potasiu, acest fruct favorizează echilibrul activităţii musculare şi, implicit, al activităţii cardiace.imagesUn studiu realizat de toxicologul Matt Nemec, de la Universitatea A&M din Texas, a identificat în mango un polifenol denumit pirogalol, un metabolit microbian al galotaninului, care suprimă proliferarea cancerului mamar la șoareci. Întrucât, conform estimărilor, unul din zece cancere nou diagnosticate este mamar, cercetările în sensul descoperirii unor noi opțiuni de tratament pentru această cumplită maladie sunt foarte importante. Polifenolii sunt clasificați ca antioxidanți a căror principală acțiune este anihilarea radicalilor liberi, demonstrându-se că au și proprietăți anticancerigene, fără a avea însă efectele secundare ale medicamentelor. Cercetări anterioare au corelat compușii antioxidanți din mango și cu reducerea riscului de cancer intestinal și de prostată, precum și a leucemiei.

Consumul de mango are o acțiune reglatoare a tranzitului intestinal, ameliorând totodată efectele nefaste asociate constipației cronice. Comparativ cu fibrele alimentare, pe lângă favorizarea evacuării intestinale, fructul de mango a redus producția de endotoxine, a redus inflamația și a sporit concentrația de acizi grași volatili, toate aceste elemente contribuind la sănătatea intestinală și generală.

Tot consumarea acestui fruct scade nivelul de colesterol, curăță pielea, crește acuitatea vizuală și digestia și poate îmbunătăți chiar și viața sexuală.

Arborele de mango crește în India și în sud-estul Asiei și fiecare parte a lui este întrebuințată într-un fel sau în altul. Fructul de mango are în general un gust dulce, deși atât gustul cât și textura pulpei variază în funcție de zona geografică din care provine. Unele fructe au o textură moale și cărnoasă, în timp ce altele sunt mai ferme și mai fibroase.

Vector illustration of mango fruit

Datorită conţinutului bogat de enzime, fructele de mango stimulează digestia, ele putând fi astfel folosite în dieta celor care doresc să slăbească, având şi deosebite proprietăţi remineralizante. Cu doar 60 de calorii la 100 g, acest fruct este un aliment foarte de ajutor celor care doresc să scape de câteva kilograme. Două-trei fructe consumate înainte de masă oferă senzaţia de saţietate, aportul alimentar putând fi apoi redus. Un fruct conţine peste 3 grame de fibră, care nu numai că scade nivelul colesterolului dar ajută şi digestia. În plus, studiile au aratat că ajută la scăderea în greutate, nu doar datorită fibrei, ci şi graţie conţinutului mare de apă. Un fruct conţine numai 135 de calorii, ceea ce îl face să fie gustarea perfectă. În acelasi timp, fructele de mango ajută în prevenirea cancerului de colon, mai ales în cazul celor care suferă de o carenţă de fibre. Fructele conţin şi compusul unic numit mangiferina,  ce se găseşte doar în fructul de mango şi care este un puternic antiinflamator, antidiabetic şi antioxidant. În plus, acidul galic din pulpa fructului are rol de protecţie a organismului împotriva virusurilor.

Un mango conţine 96% din cantitatea zilnică recomandată de Vitamina C, care protejează sistemul imunitar, inima şi vederea, asigură sănătatea pielii, menţinând-o tânără mai mult timp. Bogat în Vitamina B6, care ajută sistemul imunitar, mai ales la bătrâneţe, fructul de mango reduce riscul formării calculilor renali la femei şi previne bolile cardiovasculare. În plus, Vitamina B6 îmbunătăţeste funcţionarea creierului şi diminuează simptomele premenstruale. Vitamina K nu numai că previne formarea cheagurilor de sânge, dar menţine oasele sănătoase, diminuând riscul de fracturi. Magneziul conţinut în mango este esenţial pentru funcţionarea sistemului nervos, musclar şi cardiovascular. Studiile au arătat că magneziul joacă un rol important în scăderea presiunii arteriale, în scăderea în greutate şi în reducerea riscului de sindrom metabolic.

Chiar dacă are mult zahăr (circa 31 de grame la un fruct), mango are un indice glicemic mic, ceea ce înseamnă că nivelul zahărului din sânge nu va creşte brusc după ce fructul a fost consumat. Unele studii recente au arătat că fructele de mango protejează organismul împotriva cancerului de prostată, colon, sân şi de leucemie. Astfel, experţii au depistat că cea mai eficientă substanţă în lupta împotriva cancerului de sân şi colon sunt antioxidanţii poli-fenolici continuţi în fructul de mango. Fructele proaspete sunt o sursă de potasiu. Acesta este o componentă importantă a celulelor corpului şi a fluidelor acestuia, controlând bătăile inimii şi tensiunea arterială.

Substanţe conţinute în 100 g de mango
Proteine (gm) 0.6
Grasimi (gm) 0.4
Minerale (gm) 0.4
Fibre (gm) 0.7
Carbohidrati (gm) 16.9
Energie (kcal) 74
Vitamina C (mg)16
Beta-carotina (mcg) 1,990
Potasiu (mg) 205
Sodiu (mg) 26
Calciu (mg) 14
Fier (mg) 1.3
Fosfor (mg) 16

Mango, ingredient în gastronomie

Fructele de mango se consumă sub diverse forme în toate colţurile lumii. Ele pot fi mâncate ca atare, sau integrate în unele preparate cum ar fi: salate, garnituri pentru feluri principale, îngheţate sau diverse deserturi. În Pakistan, de exemplu, fructele de mango se pun la murat, sunt folosite pentru prepararea sosului Chutney (pentru aceasta în India se folosesc fructele verzi, dar în alte părţi ale lumii se foloseşte fructul copt; englezii îl adoră şi l-au introdus în propria lor bucătărie), pentru prepararea unui fel de marmeladă, dar şi a băuturilor răcoritoare. Fructele necoapte de mango sunt uscate şi pisate, obţinându-se un praf ce este folosit atât pe post de condiment, cât şi în scopuri medicinale.

Mango on a white background

În Pakistan, fructele de mango sunt la mare căutare şi sunt folosite la prepararea unei game largi de mâncăruri. Printre acestea enumerăm mango cu fasole, orez cu mango, budincă de mango, iaurt cu mango etc. Deşi acest fruct poate fi integrat în reţete de preparate sofisticate, el reprezintă cea mai ieftină şi revitalizantă mâncare pentru ţăranii din regiunea Punjab din Pakistan, care mănâncă, de obicei, doar mango cu pâine sau cu lipie.

Regele fructelor este un ingredient de bază şi în gastronomia indiană. În fiecare gospodărie se gătesc diverse preparate cu mango, dar în special deserturi, printre acestea numărându-se crema de mango Shrikhand, plăcinta cu mango, budinca de mango cu şofran şi cardamom sau piureul de mango Thokku.

În Occident se consumă des diverse tipuri de salată, în care fructele de mango sunt principalele ingrediente. Printre acestea putem menţiona salata cu mango şi mentă, salata de mango şi avocado, salata de mango cu spanac, salata cu mango şi sfeclă şi multe altele. Mango este deci un fruct, care poate fi ingredientul de bază în multe mâncăruri excepţionale.

Pulpa de mango se păstrează bine în pungi de nylon la congelator. Feliile uscate se mănâncă ca şi cipsuri. În Mexic fructele feliate de mango se mănâncă cu sare şi boia iute, în Indonezia şi Tailanda mango-ul este vândut pe strada cu sare şi zahar sau cu boia iute.

Cum decojim un mango
Spălăm bine fructul de mango. Punem fructul pe un fund de lemn şi cu un cuţit tăiem un căpăcel de la baza fructului (din partea mai groasă). Aşezăm fructul în poziţie verticală, sprijinindu-se de partea tăiată. Tăiem o bucată de-a lungul fructului, cât mai aproape de sâmbure. Cu ajutorul cuţitului crestăm felia astfel obţinută în fâşii verticale şi orizontale, având grijă să nu tăiem coaja. Întoarcem apoi coaja cu pulpa fructului astfel crestată spre exterior, care va arăta precum un evantai. Tăiem cubuleţele de mango de pe coajă şi le savuram de îndată. Mango nu trebuie lăsat să se coacă prea tare, deoarece miezul său devine maroniu şi fibros şi gustul se alterează.
Atentie! Coaja fructului de mango conţine substanţe toxice ce pot cauza reacţii alergice persoanelor sensibile. Contactul cu pielea poate provoca iritaţii şi ingerarea cojii poate duce la intoxicaţii.
Reţete exotice

Cremă de mango cu fructe
– 1 fruct mango
– 1 fruct kiwi
– 1 albuş de ou
– 100 grame frişcă lichidă
– 2 foi gelatină albă
– 2 linguri zeamă de lămâie
– sucul de la o jumătate de portocală
– 1 vârf de cuţit de vanilie, zahăr brun

Preparare:
Se curăţă fructul de mango şi se taie 2-3 felii din el, restul se toacă cubuleţe şi se pasează cu zeama de lămâie, se adaugă frişca lichidă şi gelatina înmuiată. Crema obţinută se lasă la frigider 15 minute.
Albusul se bate spumă şi se adaugă la cremă, după care se mai lasă 15 minute la frigider.
Se curăţă fructul kiwi de coajă, se taie felii şi se amestecă cu sucul de portocale, plus pudra de vanilie.
Se pun fructele pe farfurie şi se stropesc cu sucul obţinut. Se ia cu lingura crema ţinută la frigider şi se aranjează pe fructe. Se îndulceşte după gust.

Salata de mango şi pepene galben

Această salată răcoritoare, cu puţine calorii se prepară repede şi este un desert delicios ce poate fi servit oricând.
– 1 pepene galben mijlociu
– 2 mango
– 2-3 linguriţe de miere
– 2 iaurturi naturale
– frunze de mentă proaspătă.
După ce menta a fost lăsată la macerat împreună cu iaurtul şi mierea timp de două-trei ore, se taie pepenele şi fructele de mango astfel încât să poată fi aşezate frumos pe un platou. Se ornează cu frunze de mentă, iar fructele se stropesc cu sosul preparat iniţial, care a fost lăsat la frigider aproximativ o oră.
Reţetă cu mango pentru a te simţi în formă

– o ceaşcă de bucăţi de mango tăiate cubuleţe şi ţinute la rece timp de o oră
– o jumătate de ceaşcă de iaurt de vanilie
– o jumătate de ceaşca de apă rece
– un plic de zahăr vanilinat sau un strop de vanilie pudră.

Se pune în shaker întâi iaurtul apoi apa şi se agită bine. Apoi se adaugă mango-ul şi se agită în continuare. La final se adaugă zahărul vanilinat şi …gata!
Shake-ul de mango iţi va potoli setea de vitamine şi chiar foamea pentru câteva ore!

Salată de mango

– mango felii
– brânză mozzarella felii
– busuioc verde
– suc de lamâie
– sare, piper
– pâine baghetă feliata şi prăjită

Pe un platou se pun alternativ felii de mango şi brânză, se stropesc cu lămâie şi se presară sare, busuioc tocat şi piper.

Salsa de mango şi avocado

– 1 avocado curăţat şi tăiat cubuleţe
– 1 mango curăţat şi tăiat cubuleţe
– o ceapă mică tocată
– 1 ardei iute roşu tăiat feliuţe (pentru cine nu manâncă iute se folosesc ardeii capia roşii)
– o lingură frunze tocate de coriandru
– sucul de la o lămâie

Se pune sucul de lămâie peste avocado. Se adaugă restul ingredientelor. Se serveşte ca şi garnitură.

Shake de mango verde
Curăţaţi un mango şi tăiaţi-l felii. Puneţi feliile într-un blender, adugând deasupra bucăţi de gheaţă. Puneţi zahăr brun după gust, lapte praf şi amestecaţi. Se serveşte rece.
O dată ce veţi gusta din acest shake delicios veţi realiza că mangoul verde nu este atât de acru. Zahărul şi laptele praf neutralizează gustul acru, dându-i un gust oarecum picant ce vă va gâdila papilele gustative.

Într-un studiu derulat la Universitatea din Oklahoma, s-a descoperit că fructul tropical bogat în fibre, vitamine, minerale și antioxidanți reduce acumularea în greutate a șoarecilor cu dietă bogată în grăsimi, atunci când aceștia consumă pulpă uscată, congelată de mango. Cu alte cuvinte, fructul accelerează metabolizarea grăsimilor, ceea ce sugerează că o dietă abundentă în mango ar putea preveni obezitatea și afecțiunile asociate ei. Obezitatea afectează sute de milioane de oameni în toată lumea și crește riscul pentru diabet, afecțiuni cardiace, cancer și atac cerebral.

sursa-http://yogaesoteric.net/

astrograma completa

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s