Joan Halifax: Compasiunea și adevăratul sens al empatiei


Joan Halifax, învățător budist, lucrează cu oameni cărora li se apropie sfârșitul (cei din ospicii sau condamnați la moarte). Ne împărtășește ceea ce a învățat despre compasiune în fața morții şi a muribunzilor, oferindu-ne o înţelegere profundă asupra noţiunii de empatie.

compasiunea provine

Vreau să vă vorbesc despre ideea de compasiune. Compasiunea are multe chipuri. Unele sunt feroce; altele sunt furioase; unele sunt tandre; altele înțelepte. După cum spunea odată Dalai Lama, „Iubirea și compasiunea sunt nevoi. Nu sunt obiecte de lux. Fără ele, omenirea nu poate supraviețui”. Și aș sugera că nu numai omenirea nu poate supraviețui, ci nici celelalte specii de pe planetă, după cum am auzit astăzi. Nici felinele mari, nici planctonul.

Compasiune (Adina Amironesei)

În urmă cu două spătămâni, am fost în Bangalore, în India. Am fost atât de onorată fiindcă am avut ocazia să predau într-un ospiciu de la periferia din Bangalore. Și dis-de-dimineață,am plecat în pavilion. În acel ospiciu, erau 31 de bărbați și femei care se îndreptau spre moarte. M-am apropiat de patul unei femei în vârstă care respira iute, firav, era evident în faza ultimă de dinaintea morții. M-am uitat la ea. M-am uitat la fiul ei, care stătea lângă ea, şi chipui lui era răvăşit de durere și tulburare. Și mi-am amintit un vers din Mahabharata, poemul epic indian: „Care e cel mai grozav lucru din lume, Yudhisthira?” Și Yudhisthira a răspuns, „Cel mai grozav lucru din lume e faptul că peste tot în jurul nostru oamenii pot muri și nu înțelegem că asta ni se poate întâmpla nouă”.

Joan Halifax

Lasă un răspuns

