Așterne pe hârtie şi regăseşte prin scris, calea spre iertare şi pace! 


Vă prezentăm, în continuare, un pasaj din cursul online „Aşterne pe hârtie şi regăseşte prin scris, calea spre iertare şi pace„.

Lecţia 1: MÂNIA: REACŢIA COMUNĂ

Eu privesc acest proces drept Tună şi fulgeră în scris! şi, pe parcursul acestei serii, voi recurge frecvent la această sintagmă. Mânia este asemenea fulgerului; ne face să tresărim, ne contrariază şi ne zdruncină. Procesul de aşternere în scris a aspectelor aferente tumultului emoţional, ne poate oferi claritate şi seninătate.

anger

Fulgerul brăzdează cerul şi luminează, în obscuritatea nopţii. În vreme ce tunetul ne poate înspăimânta cu o răsunătoare bubuitură, fulgerul ne permite să „zărim”, să înţelegem ceea ce se petrece. O străfulgerare de conştienţă ne izbeşte, uneori, cu bruscheţea specifică fulgerului; alteori, cunoaşterea prinde contur şi se dezvoltă lent, treptat, în conştiinţa noastră. Să purcedem, aşadar!

Simţămintele se resimt la nivelul trupului fizic. Au fost elaborate felurite teorii asupra emoţiilor. În conformitate cu una dintre acestea, există patru senzaţii fizice fundamentale: mânie, tristeţe, bucurie şi sentimente sexuale. Alte teorii includ, de asemenea, dragostea, surprinderea şi repulsia, printre emoţiile principale. A învăţa să identificăm feluritele emoţii este de mare importanţă, pentru a manifesta reacţia adecvată, în fiecare caz.

Noi dezvoltăm obişnuinţe, în ceea ce priveşte modul de a reacţiona la propriile simţăminte. O atare obişnuinţă se bazează, probabil, pe şablonul, tiparul pe care ni l-am însuşit, în copilărie. În cazul în care vi s-a spus că exprimarea mâniei, la exterior, este nocivă, v-aţi deprins, cu siguranţă, să o reprimaţi, la nivel mental. Gândul: Uf! Of!—Nu trebuie nicidecum să las mânia să se întrevadă—este fie dăunător, fie neplăcut, stânjenitor) poate stăvili exprimarea şi eliberarea emoţiei respective.

writing

Dimpotrivă, copilaşul căruia i se spune “Nu! Nu ai voie să mănânci prăjituri, înainte de cină!” şi care se confruntă atât cu pofta, cât şi cu neputinţa, se poate manifesta exploziv, printr-un acces de furie. Dacă părintele cedează, atunci copilul deduce, concluzionează că exprimarea mâniei, prin ţipete, este modalitatea de satisfacere a dorinţelor. Simţământul iniţial de neputinţă este îngropat, în străfunduri. Douăzeci de ani mai târziu, băieţelul de odinioară s-a transformat într-un bărbat care îşi terorizează familia cu furiile sale dezlănţuite. Traumele timpurii şi umilinţele pot fi, la rândul lor, mascate şi astfel iau fiinţă tiranii emoţionali: “Aha! Acest individ vrea cu tot dinadinsul să mă rănească şi trebuie, aşadar, să îi arăt că nimeni nu se pune cu mine!” devine un tipar reacţional.

Ori de câte ori o anumită emoţie este asociată cu un gând, acel gând deţine potenţialul de a compromite energia aferentă. De exemplu, dacă sexul este echivalat cu păcatul; dacă bucuria este privită drept “puerilitate”; ori dacă tristeţea este asociată cu slăbiciunea, s-ar putea să blocaţi, în mod inconştient, aceste simţăminte,  împiedicându-le să-şi croiască drum înspre conştienţă.

Emotions_faces_web

 Dacă nu veţi recurge la conştienţă, devenind proprii observatori, veţi fi sclavii propriilor procese ale gândirii. Pe măsură ce dobândiţi control asupra fluxului energetico-informaţional al conştienţei, cu privire la propriul trup şi îl raportaţi la oamenii şi evenimentele din lume, obişnuinţele voastre emoţionale vor fi tot mai evidente.

Încercaţi oare să depăşiţi furia, cu ajutorul raţiunii? Sau, dimpotrivă, încercaţi să o ignoraţi, până când mânia se acumulează, tensiunea se amplifică şi erupe brusc, asemenea lavei unui vulcan, luându-i pe toţi prin surprindere? Oamenii trăiesc mânia în diferite moduri: agresiv, înspăimântător, incontrolabil, respingător sau covârşitor, atotputernic. Mânia poate fi însoțită de o senzaţie de greaţă ori de fierbinţeală, de rigiditate a gâtului, capului, umerilor, de durere de cap sau de sufocare. Din punct de vedere comportamental, oamenii reacţionează printr-o gamă amplă de comportamente; pot deveni despotici, dominatori, sarcastici, ofensivi, distanţi sau robotic de raţionali.

emotions1

EXERCIŢIU SCRIS:


Pentru acest exerciţiu, NU VĂ ANALIZAŢI SENTIMENTELE! OBSERVAŢI-LE, PUR ŞI SIMPLU, PRECUM ŞI EFECTUL EXERCITAT ASUPRA CORPULUI! Sugestia mea este să ţineţi un Jurnal al Mâniei. Pentru monitorizarea zilnică, un carneţel de buzunar, pe care să îl purtaţi în permanenţă cu voi, este ideal. Înregistrarea unui semnal pe ecranul mâniei nu durează decât două minute. Luaţi la cunoştinţă data, situaţia declanşatoare (posibil, comentariul dezagreabil), precum şi efectele mâniei asupra trupului! Acordaţi o atenţie specială modificărilor survenite în ritmul respiraţiei!

man_writing_book_blog

De asemenea, includeţi Nivelul Mâniei (pe o scară de la 1 la 10,  pornind de la o uşoară iritare, până la apogeu, culmea mâniei)! O înregistrare în jurnal ar trebui să se extindă pe 5 coloane, cu următoarele titluri, pentru fiecare cap de tabel: DATĂ, NIVEL AL MÂNIEI, SENTIMENT, GÂND, SENZAŢIE TRUPEASCĂ. Poate veţi recurge la o foaie de calcul tabelar, în scopuri practice. Vă prezentăm două exemple de posibile înregistrări, sub fiecare cap de tabel.

5/07/12_____ 4___ Respins/ă___ “Mă tratează ca pe o zdreanţă.”____ Greaţă

5/17/12_____ 8___ Victimizat/ă__ „M-a trădat.”_____Pumn încleştat

LUCRUL CU SINE ŞI TEMA SUGERATĂ: CALEA DE ÎNDREPTARE PRIN SCRIERE

20140822145226


Conştienţa este cheia învăţării. Vă sugerez două carneţele pentru desfăşurarea cu succes a acestei activităţi. Puteţi recurge la un Jurnal al Mâniei, pentru înregistrările zilnice; deprindeţi-vă să vă acordaţi cincisprezece minute pe zi, pentru purificarea mentală! Notă marginală: Nu şovăim să ducem gunoiul; în schimb, trecem cu vederea acumularea deşeurilor mentale. Eliminaţi aceste reziduuri, petrecând câteva minute, zilnic, pe calea de îndreptare prin scriere! Adiţional, un carneţel de buzunar este ideal pentru ţinerea evidenţei stărilor de spirit şi  pentru efectuarea de notiţe rapide, pe parcursul zilei. Înregistraţi orice semnal alarmant de iritare, supărare sau furie, pe ecranul conştiinţei voastre!

images (1) Rezervaţi-vă cincisprezece minute, în fiecare zi, pentru a revedea notiţele, precum şi pentru a scrie reflecţiile, într-un jurnal mai amplu! Utilizaţi carneţelul de buzunar, pentru seminţe de gânduri, ce pot înmuguri şi înflori, ulterior, în complexe înţelegeri, cu veşmânt literar, în jurnal. Cultivaţi deprinderea de a scrie şi  transformaţi-vă jurnalul în tovarăş permanent şi prieten de nădejde! Ţineţi minte: CONŞTIENŢA DESCHIDE POARTA CĂTRE LIBERTATEA DE ALEGERE! Aţi încercat, cu siguranţă, felurite metode de a dobândi controlul asupra mâniei. Încercaţi acum calea de îndreptare prin scriere!

de Dr. Sherry Reiter, LCSW, PTR-M/S, RDT-BCT

În cazul în care doriţi să vă înscrieţi la curs, daţi click aici.


 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s