MANIPULAREA MINȚII UMANE


BeautyMesajele subliminale

Un mesaj subliminal este un mesaj ascuns într-un alt mesaj, pentru ca astfel să poată trece de barierele noastre conștiente. Subliminal înseamnă sub pragul conştienţei. Mesajele de felul acesta nu sunt percepute în mod conștient, dar primite și procesate de creier la nivel subconștient. Exemplul clasic este acela al unei imagini ce ne este expusă pentru o durată atât de scurtă, încât nu ne dăm seama că am văzut-o, dar pe care creierul nostru o percepe (ne intră în subconștient). Să precizăm de la început că legislaţiile actuale interzic acest gen de mesaje în publicitate, deoarece nu este etic.


Un mesaj subliminal este un stimul, un agent susceptibil de a provoca o schimbare de comportament. El se află dincolo de nivelul conştient, dar excită foarte bine simţurile. Nu se cunosc încă toate mecanismele creierului, dar se pare că, deşi efectuează fără încetare o triere a informaţiilor pe care le primeşte, acesta nu aplică acelaşi filtru la toate nivelurile, astfel încât unele informaţii ne pot influenţa emoţiile fără ca organul cognitiv să intervină.

Motivul pentru care un mesaj trebuie transmis subliminal este că, din moment ce spiritul conştient nu-şi dă seama de el, nu-l poate respinge, critica sau analiza. Ca urmare, persoana va urma sugestia ca fiind propria-i decizie, luată în mod conștient.
Sugestiile subliminale acţionează ca şi cele hipnotice. Această capacitate a creierului de a ocoli judecata critică a conştientului este esenţială pentru a implanta idei noi. În mod normal, atunci când avem de făcut o alegere, hotărâm la nivelul conştient ce vom face, în funcţie de nevoile şi de dorinţele noastre. Spiritul nostru inconştient nu are însă aceeaşi capacitate de analiză a informaţiei şi acţionează pe baza datelor pe care le-a primit, ca şi cum ar fi adevărate. Este un fapt psihologic recunoscut că suntem conduşi şi influenţaţi de impulsurile noastre inconştiente. Astfel, influenţând prin sugestie zona inconștientă a creierului, pot fi produse schimbări puternice în comportamentul unui individ, acesta acționând totuși natural.
Mesajele subliminale reprezintă stimuli de diverse forme –vizuali ori auditivi. Ele trebuie să dureze foarte scurt timp și să fie transmise în așa fel, încât creierul să nu le poată înregistra la nivel conştient. Vorbim de informaţii care ajung la creier fără ca noi să ne dăm seama. Ei bine, suntem bombardaţi cu acest tip de mesaje în mod curent, și ele ne influenţează deciziile. De aceea, e bine să le cunoaștem și să învățăm să ne ferim de ele.

Mesajele subliminale vizuale sunt invizibile la un timp normal de expunere. Ochiul nu le va vedea, iar spectatorul nu se va întreba ce a fost acel lucru care a apărut pe ecran pentru foarte puţin timp, decât dacă ştie că există o imagine subliminală, pe care s-o caute şi asupra căreia să se concentreze. Numai atunci va putea s-o întrezărească şi, chiar dacă n-a văzut-o înainte, acum, când ştie unde este, o va putea vizualiza la nivel conștient.
Un exemplu cunoscut de folosire a subliminalului vizual este cel din timpul alegerilor prezidențiale americane din anul 2000, când s-a descoperit din întâmplare o imagine subliminală strecurată în spotul publicitar al lui George W. Bush. Această imagine conţinea insulta „rat” (şobolan, gunoi) atunci când spotul făcea referire la contracandidatul său, Al Gore. Confruntați cu dovada, cei care au creat spotul au spus că a fost vorba de o eroare tehnică… Da, dar una care, potențial, a crescut numărul părerilor negative ale alegătorilor privind candidatul vizat.

Music 1Mesajele subliminale auditive. Spre deosebire de subliminalul vizual, cel auditiv nu se bazează pe durată, ci pe intensitate. O frază, de exemplu, este difuzată la un nivel prea scăzut pentru a fi percepută în mod conştient. Totuşi, creierul o înregistrează şi o decodează. Atunci când ascultăm o melodie care conţine mesaje subliminale, în general nu auzim decât melodia. Melodiile alese sunt de obicei cele care formează pânze sonore fără rupturi evidente. În acest caz, mesajul subliminal este prezent la un nivel sub 20-30 de decibeli și folosește „efectul de mască”. Acest procedeu împiedică recunoaşterea conştientă a mesajului ascuns în spatele muzicii. O altă metodă este înregistrarea mesajelor subliminale sonore în zona de frecvenţă situată la limita percepţiei umane a auzului (între 14.000 şi 20.000 Hz). În sfârșit, o altă tehnică este codarea mesajelor sonore pe un zgomot de fond.

Multă vreme s-a crezut că ideea mesajelor subliminale transmise pe micile sau marile ecrane, care ar încerca să influențeze deciziile oamenilor spre a cumpăra anumite produse, sau a întreprinde anumite acțiuni, nu sunt decât o altă legendă urbană contemporană, sau o altă teorie a conspirației. Dar un studiu amplu al unor cercetători britanici publicat în prestigioasa revistă „Neuron” a pus pe jar mediul academic. Experimentele acestora au demonstrat că, într-adevăr, deciziile oamenilor pot fi influențate prin intermediul mesajelor subliminale. „Imaginați-vă un jucător profesionist de poker care decide când să renunțe la cărți sau când să meargă la cacialma. Astfel de oameni acționează ca răspuns la niște stimuli imperceptibili, trimiși de adversar, folosind o parte a creierului care nu este în relație cu gândurile conștiente. La același nivel, o imagine care nu durează decât câteva miimi de secundă, transmisă sub forma unui șoc electric, poate determina un om să facă lucruri pe care, în mod normal, nu le-ar fi făcut”, susține Mathias Pessiglione, conducătorul echipei de cercetare de la Colegiul Universitar din Londra.
În testul efectuat, subiecții – 11 bărbați și 9 femei cu vârste cuprinse între 18 și 39 de ani – au fost supuși unui bombardament cu imagini care nu durau mai mult de câteva milisecunde, suficient însă pentru a fi percepute de creier, fără ca oamenii să le conștientizeze. Acestora le-au fost prezentate imagini ale mai multor simboluri. Următorul pas a fost identificarea acestor simboluri dintr-un set foarte mare, premiul constând într-o sumă de bani pe care voluntarii o puteau păstra. Spre surprinderea oamenilor de știință, subiecții au ales simbolurile respective dintre 120 de variante, într-un procent covârșitor. Unii concurenți s-au apropiat chiar de procentajul maxim! „Chiar dacă nu suntem conștienți, creierul nostru cunoaște valoarea unei recompense și ne îndrumă deciziile. Conform informațiilor obținute în urma testelor, putem afirma cu siguranță că mesajele subliminale, atunci când amintesc de recompense și avantaje, ne pot influența în deciziile luate”, concluzionează același Pessiglione.

manipulation-televisionManipularea psihologică

Pe lângă sofisticatele mesaje subliminale descrise mai sus, există multe alte tipuri de mesaje care au ca scop schimbarea percepției minții umane. O metodă foarte eficientă, dar cu efecte mult mai grave asupra comportamentului uman, este manipularea psihologică. La nivel social, acesta este un tip de influență care urmărește schimbarea percepției sau comportamentului celorlalți prin tactici ascunse, amăgitoare sau chiar abuzive. Pentru că manipulatorul își urmărește doar propriile interese, metodele lui sunt exploatatoare, imorale și înșelătoare. Șansele lui de reușită se bazează pe ascunderea intențiilor reale, lipsa de scrupule și cunoașterea victimei și a vulnerabilităților ei. Dr. Simon Baron-Cohen, profesor de psihopatologie la Universitatea Cambridge, a identificat câteva modalități clasice prin care manipulatorii își influențează și controlează victimele:

Minciuna: Este cea mai comună formă de manipulare umană. În primul moment, e greu de spus dacă cineva minte și de multe ori, adevărul iese la iveală când deja e prea târziu. Un mod de a reduce șansele de a fi mințiți este acela de a conștientiza că există indivizi care sunt experți în arta minciunii și a trișatului. În termeni de specialitate, ei se numesc psihopați și… trăiesc liberi printre noi.


Minciuna prin omisiune: Este o formă subtilă de minciună, comisă prin omiterea unei părți semnificative din adevăr. Această tehnică se utilizează în propagandă.

Negarea: manipulatorul refuză să admită că a făcut ceva rău.
Anihilarea respectului de sine: Manipulatorul folosește sarcasmul și ocara pentru a amplifica frica sau îndoiala de sine în victimă. Folosind această tactică, îl face pe celălalt să se simtă nevrednic și, prin urmare, să i se supună. Tacticile de umilire pot fi foarte subtile: o privire aprigă, un ton agresiv, comentarii retorice sau sarcasm. Manipulatorii te pot face să te simți rușinat pentru simplul fapt că ai îndrăznit să li te opui. Este un mod efectiv de a crea un sentiment de inadecvare în victimă.

Seducția: Manipulatorii își folosesc farmecul de suprafață, lauda, măgulirea sau sprijinul fățiș, cu scopul de a câștiga încrederea și loialitatea.

Simularea confuziei: Manipulatorul face pe neștiutorul, pretinzând că nu știe despre ce vorbești sau că nu are suficiente date cu privire la o problemă importantă care i-a fost adusă la cunoștință.

Afișarea furiei: Manipulatorul își afișează enervarea, mânia, revolta; cu alte cuvinte, o intensitate emoțională menită să șocheze victima și să o facă să cedeze, să i se supună.

Diversiunea: Manipulatorul nu dă un răspuns direct unei întrebări directe, direcționând conversația către un alt subiect.

Intimidarea: Manipulatorul își pune victima în defensivă, folosind amenințări voalate.

Jucarea rolului de victimă: Manipulatorul se portretizează ca fiind o victimă a împrejurărilor sau a comportamentului altcuiva, pentru a provoca milă, simpatie sau compasiune. Oamenii cu conștiință și cărora le pasă nu suportă să vadă pe nimeni suferind și astfel, manipulatorului îi este ușor să se folosească de simpatie pentru a obține cooperare.
Simularea inocenței: Manipulatorul încearcă să sugereze că răul făcut nu a fost intenționat sau că nu a făcut lucrul de care este acuzat. Manipulatorul se poate preface surprins sau indignat. Această tactică face ca victima să se îndoiască de propria-i judecată sau chiar de sănătatea ei mintală.

Revenind la mesajele subliminale utilizate de profesioniști ca mijloc de manipulare a unui grup-țintă, trebuie să precizăm că tehnica în sine e perfect neutră și nu are nimic malefic în ea. E la fel cu un băț de chibrit, cu care poți aprinde o lumânare ca să faci lumină, sau un bidon cu benzină, ca să provoci o explozie de proporții. Ce vreau să spun este că subconștientul acceptă şi produce în realitate orice sugestie care îi este prezentată, și cu atât mai mult dacă ea este în acord cu convingerile noastre. Iar când sugestiile sunt pozitive, rezultatele sunt uimitoare.

Într-un studiu făcut în 1980, un medic american a încorporat mesaje subliminale în tratamentul unei jumătăţi dintr-un grup de fumători care încercau să se lase de fumat printr-o terapie comportamentală. La sfârşitul tratamentului care a durat o lună, 66% din pacienții expuși mesajelor subliminale deveniseră nefumători, în timp ce din cealaltă jumătate a grupului, neexpusă la mesaje subliminale, doar 13% se lăsaseră de fumat. Medicul a spus că ideea i-a venit observând efectul pozitiv al mesajelor subliminale la adolescenţii care urmau o psihoterapie, la studenţii care se aflau într-o terapie de grup, la alcoolicii care participau la programele alcoolicilor anonimi şi la persoanele care urmau o terapie împotriva fobiilor sau a excesului de kilograme.

thinkO veste bună este și aceea că mesajele subliminale pot să influenţeze pierderea kilogramelor în plus cu rezultate uimitoare. În clinica celebrului doctor Hal Becker, pacienţii au primit mesaje subliminale audio şi video ca parte complementară a unui regim. O pacientă a slăbit în felul acesta 50 de kilograme în 12 luni, iar după terminarea programului însoţit de subliminal, 50% din pacienţi n-au mai pus nici un kilogram pe ei în următorii 2 ani, 23% şi-au menţinut 75% din kilogramele pierdute, iar 11% s-au mulţumit doar cu 25%. Concluzia: rezultatul este mult mai bun decât cel al programelor de slăbire fără mesaje subliminale.

Surse:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Mesaj_subliminal
http://ro.wikipedia.org/wiki/Manipulare_psihologică
http://www.deeptrancenow.com/subliminal_messages.htm
Anunțuri

Un gând despre „MANIPULAREA MINȚII UMANE

  1. Editura romaneasca cauta colaboratori pentru promovarea si vanzarea pe internet a produselor sale.
    Oferta este valabila pentru toate localitatile din tara.
    Se cere:
    – abilitati de lucru cu calculatorul,
    – perseverenta in urmarirea obiectivelor,
    – implicare si dedicare,
    – varsta minima 16 ani,
    – experienta anterioara nu este relevanta.
    Se ofera:
    – contract de comision,
    – programe educationale gratuite si instruire periodica,
    – comisioane considerabile in functie de realizari,
    – program de lucru flexibil.
    Cei interesati pot lasa un mesaj INFO la adresa de e-mail teodor0224@yahoo.com

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s